Pages


Thursday, May 5, 2011

Mari Berlatih Teater

Cabaran teater orang muda

January 27, 2011 - Utusan Malaysia

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR
utusanperak@utusan.com.my

IPOH 26 Jan. - Meskipun asas perjuangan teater pada masa kini pernah dikritik kerana hanya mempertaruhkan barisan artis popular, namun, seni pementasan ini wajar diteruskan demi kelangsungan budaya.

Bermula dengan kejayaan teater muzikal Puteri Gunung Ledang, peminat seni tanah air mula menunjukkan signal penerimaan apabila Muzikal Tun Abdul Razak, Natrah dan Muzikal Tun Mahathir mula mendapat tempat tempat di hati penonton.

Bukan untuk mengetepikan kemampuan lakonan di layar perak, namun cabaran beraksi di hadapan penonton secara langsung menerusi persembahan teater sememangnya diakui jauh lebih mencabar.

Justeru, usaha untuk melahirkan barisan pelakon berbakat serta kumpulan produksi yang komited diperlukan bagi meneruskan legasi pementasan teater pada masa akan datang daripada terus lapuk ditelan zaman.

Malah, penerapan seni teater di kalangan generasi muda kini bukan lagi tugas mudah apabila ledakan sains dan teknologi sedikit sebanyak mempengaruhi kecenderungan minat belia untuk mendampingi kerjaya yang lebih moden.

Namun, bagi anak muda, Nor Fifi Natasha Fairus, 17, yang lebih mesra dipanggil Sasha, walaupun menyimpan hasrat untuk bergelar seorang peguam, namun ia tidak sesekali menghalangnya untuk melibatkan diri dalam seni teater.

Anak kepada pasangan Fairus Mohd. Azis, 40, dan Nor Diana Noor Faadi, 39, yang juga pelajar Tingkatan 5 Sekolah Menengah Kebangsaan Simpang Pulai itu beranggapan teater merupakan platform terbaik baginya untuk mempelajari pakej lengkap gerak tari, lakonan serta penguasaan pentas.

Lebih mengagumkan, siapa sangka Sasha yang menganggotai Persatuan Kebudayaan di sekolahnya itu juga pernah mengarahkan sebuah teater bertajuk 'Variasi Hidup' dengan bimbingan gurunya.

"Saya melihat teater ibarat sebuah kehidupan dan sentiasa berpegang kepada prinsip bahawa seni persembahan itu sebenarnya memanusiakan manusia.

"Mendalami teater mendedahkan kita dengan pelbagai skop kehidupan. Lakonan sebenarnya merupakan satu peniruan, maka secara tidak langsung kita mengetahui cara hidup serta baik buruk seseorang melalui pengkajian sesuatu watak," katanya.

Sasha yang juga pelajar terbaik Akademi Teater Perak (Aktep) 2010 menerusi watak 'Ana' turut berkongsi pengalamannya ketika menjayakan teater Penunggu Pesaka arahan Zakaria Ariffin pada malam kemuncak pementasan tersebut.

Menurutnya, setiap individu mempunyai cara tersendiri untuk mendapatkan penghayatan watak yang berkesan.

Namun bagi Sasha, dia lebih gemar bertanya kepada orang yang lebih arif serta memerhati karektor watak yang ingin dilakonkannya.

"Watak 'Ana' misalnya memerlukan saya berperangai seperti seorang kanak-kanak manja dan kebudak-budakkan yang berusia dalam lingkungan 15 tahun.

"Saya tidak dapat menghayati perangainya itu jika saya sendiri tidak menyarung baju seorang kanak-kanak," katanya.

Menurutnya lagi, kejujuran dalam lakonan itu penting bagi menyelami watak yang dibawa agar ia tidak dilihat seperti dibuat-buat sehingga memualkan penonton.

Sasha yang juga seorang pengawas di sekolahnya berpendapat, kebanyakan golongan muda bukannya tidak berminat untuk menceburi bidang teater, sebaliknya mereka mempunyai sifat penyegan yang menebal.

Dia percaya teater bukan sahaja hak eksklusif golongan berbakat tetapi juga boleh disertai oleh insan lain yang perlu gilapan lontaran suara, percakapan, penghafalan skrip serta pergerakan supaya lakonannya tidak kelihatan kaku.

"Pada saya, bagi mendapatkan 'feel' di dalam teater, kita boleh berlatih di hadapan cermin kerana daripada situ, mimik muka boleh diperhati dan emosi boleh diselitkan," katanya.

Sementara itu, Pengetua Aktep merangkap Pengerusi Badan Budaya Perak, Rashidi Abdul Kharis berkata, usaha menyemarak dan memperkembang seni teater di kalangan pelajar penting bagi melahirkan belia yang kreatif, inovatif dan berilmu.

Beliau berkata, Aktep yang juga merupakan satu bengkel persiapan selama lima minggu ke arah pementasan teater, mendedahkan pelajar-pelajarnya dengan beberapa prinsip utama.

Prinsip-prinsip tersebut termasuklah pengenalan dan permainan teater, improvisasi, gerak, emosi, suara, lakonan, skrip, pentas, teknikal, produksi dan pementasan.

Menurut beliau, sebanyak 20 peserta sahaja dipilih untuk menjadi pelajar Aktep berdasarkan satu temu duga khas kepada mereka yang berumur daripada 14 ke 25 tahun.

Pada malam kemuncak pementasan, tiga pelajar Aktep dianugerahkan sebagai pelajar terbaik dan membawa pulang sijil penyertaan, piala serta wang tunai.

Selain Sasha, dua lagi peserta terbaik yang dipilih pada malam tersebut ialah Nor Maisyarah Mazlan dan Muhammad Faiz Azman.

0 comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Blogroll

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...