Pages


Thursday, May 5, 2011

Kontroversi BTN

Kecewa rambut anak digunting

January 19, 2011 - Utusan Malaysia

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR
utusanperak@utusan.com.my

IPOH 18 Jan. – Seorang bapa kepada pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) berketurunan Sikh kecewa selepas rambut anak sulungnya dipotong sewaktu dia tidur di Kem Seri Impian Sungai Bakap, Pulau Pinang pada Ahad lalu.

Surinderpal Singh, 46, memohon supaya pihak berkuasa menyiasat perkara tersebut kerana ia didakwa menyalahi undang-undang kebebasan beragama meskipun ia dipercayai angkara perbuatan nakal.

Anaknya, Basant Singh, 18, bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) St. Michael di sini mendakwa rambutnya dipotong sepanjang kira-kira 50 hingga 60 sentimeter selepas bangun daripada tidur pada pukul 6.30 pagi di Dorm 5 kem berkenaan.

Malah, anaknya yang juga bekas Presiden Persatuan Sikh di sekolah lamanya itu tidak lagi berhasrat untuk meneruskan program tersebut meskipun diberi tempoh seminggu oleh komandan kem untuk bercuti sehingga 23 Januari ini.

“Rambut adalah simbol utama dalam kepercayaan Sikh dan ia adalah pemberian tuhan yang dihadiahkan oleh nabi kami.

“Saya mempercayai PLKN sebelum ini, malah anak saya sememangnya bersungguh-sungguh mahu untuk menyertai program tersebut. Namun, setelah kejadian ini, dia menjadi takut dan tidak mahu lagi kembali ke sana,” katanya .

Dia berkata demikian pada sidang akhbar yang turut dihadiri isterinya, Swaran Kaur serta sebahagian besar penganut Sikh di sini hari ini.

Dalam pada itu, Basant yang mendaftar program tersebut pada 4 Januari lalu berkata, kem berkenaan buat pertama kalinya mengambil pelatih dari Ipoh untuk tahun ini.

Dia berkata, 10 lagi peserta kem tersebut yang berkongsi bilik dengannya terdiri daripada enam pelatih Melayu, tiga Cina dan seorang India.

“Sebelum tidur, saya telah melonggarkan serban kepala. Saya terkejut apabila rambut saya dipotong dan terus menghubungi ayah. Laporan polis dibuat pada hari sama saya dibawa pulang ke Ipoh.

“Namun saya tidak mengesyaki ia perbuatan rakan-rakan sebilik kerana mereka turut bersimpati dengan kejadian tersebut,” katanya.

Sementara itu, Swaran berkata, dia tidak menyalahkan mana-mana pihak tetapi begitu sedih kerana sebelum ini, anaknya begitu gembira mengikuti program tersebut sehingga insiden tersebut berlaku.

“Saya menyimpan rambut anak saya sejak lahir sehingga ia berusia 18 tahun ketika ini. Saya tidak dapat menerima perkara ini,” katanya sambil menitiskan air mata.

Sementara itu, Komandan Kem Sri Impian Sungai Bakap, Mejar Shamsudin Abdul Aziz ketika dihubungi Utusan Malaysia berkata, kes tersebut kini telah diserahkan untuk siasatan pihak polis.

Menurut beliau, selepas kejadian tersebut, satu pemeriksaan mengejut telah dijalankan terhadap semua pelatih tetapi pihaknya tidak menemui sebarang alatan seperti gunting yang sememangnya dilarang untuk dibawa masuk ke kem tersebut.

Malah katanya, pihak Jabatan Latihan Khidmat Negara tidak pernah sesekali mengeluarkan arahan supaya pelatih berketurunan Sikh dipotong rambutnya.

Beliau turut berkata, bagi memastikan keselamatan pelatih, terdapat pengawal yang ditugaskan melakukan rondaan selama 24 jam selain enam jurulatih yang bertugas pada setiap hari.

“Di kem ini, terdapat dua lagi pelatih berketurunan Sikh dan daripada kesemua 306 pelatih yang ada di sini, 305 daripadanya tidak pernah mengadu apa-apa.

“Saya tidak mahu menuduh sesiapa kerana kita tidak mempunyai sebarang bukti,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Blogroll

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...